Du er her

Sporveien velger ny hovedleverandør

Det lille vaktselskapet City Security har utkonkurrert både Nokas og Securitas når det gjelder mesteparten av sikkerhetstjenester som Sporveien skal kjøpe de neste fire årene. Dette klarte de gjennom en allianse med Pro Sec og Norsk Vektertjeneste.
Av Even Rise
Publisert 06.05.2016 17:13

Verdien på sikkerhetstjenestene som Sporveien skal kjøpe de neste fire årene, er cirka 80 millioner kroner – eller cirka 20 millioner kroner årlig.

– Avtalen som vi signerer med Sporveien kommende uke, tilsier at de hvert år skal kjøpe tjenester av oss for pluss-minus 15 millioner kroner. Vi vant den største delen av anbudet, som omfatter basisvakthold på T-banen og arrangementssikkerhet de gangene det er store begivenheter i Oslo som påvirker driften for Sporveien, sier daglig leder Anders Ek.

– Det er veldig moro å vinne i konkurranse med de største selskapene. Vi har fra før et samarbeid med Pro Sec og Norsk Vektertjeneste, og det var derfor naturlig å invitere dem med som samarbeidspartnere. At vi vant anbudskonkurransen innen de to nevnte kategoriene, viser at dette er et samarbeid som vil bli ytterligere utviklet.

Når City Security leverer vektere til basistjenesten, vil disse være synlige i City Security-uniformer. Når det er snakk om å sette inn ekstramannskaper ved store arrangementer, vil disse vekterne gå med uniformer fra Pro Sec.

– Alle detaljer for øvrig håper vi å få mer svar på i neste uke. Da skal kontrakten med Sporveien signeres i et oppstartsmøte, sier Anders Ek.

Nokas vant anbudskonkurransen om å låse opp og låse igjen T-banestasjonene henholdsvis på morgenen og natta. Dette gjelder de som ligger under bakken. I den tjenesten ligger det også en viss inspeksjon knyttet til låserundene.

– Securitas vant anbudskonkurransen om ambulerende vektertjeneste på trikken, og utrykning ved spesielle tilfeller både på trikk og T-bane, sier kommunikasjonssjef Cato Asperud i Sporveien.

Det sivile vaktholdet som Sporveien trenger, blir de neste fire årene levert av Vectrocon Kontroll AS. Disse vil blant annet bli brukt opp mot tagge-problematikk.

– Tidligere har Sporveien hatt én leverandør. Dette har vært Securitas. Da vi nå valgte å splitte opp anbudet, var det nettopp for å gjøre de ulike oppdragene mer tilgjengelig for flere aktører. På den måten får vi aktører som er mer spisset og profesjonelle til de forskjellige oppgavene, sier Asperud.

Etter prekvalifiseringen, som blant annet stilte krav om at tilbyderne skulle ha minst 500 ansatte hver, var det kun pris som betydde noe i vurderingen videre.

Sporveien er landets største leverandør av kollektivtrafikk og frakter årlig over 230 millioner passasjerer. T-banenettet i Oslo har 101 stasjoner, og Sporveien la i fjor bak seg til sammen 11,9 millioner kilometer på skinner.

Fristen for å klage på resultatet av den store anbudskonkurransen går ut ved midnatt fredag kveld. Ingen hadde klaget til Sporveien fredag ettermiddag.