Du er her

Nokas i gang på Arlanda

Flere enn 600 Securitas-vektere bytter i dag uniform for å starte på den hittil største kontrakten som Nokas har vunnet i Sverige. Administrerende direktør Kjell Frode Vik er stolt over at det nordiske selskapet gjennom flere år skal ivareta sikkerheten på Arlanda.
Av Even Rise
Publisert 01.02.2017 13:01

Til å lede virksomheten på Arlanda, har Nokas ansatt Lena Johansson. Halvparten av selskapets ledelse på Arlanda er rekruttert fra andre bransjer. Dette for å kunne bygge en ny og egen kultur.

– Vi er godt i gang. Tjenesten den første dagen går strålende. De reisende er svært fornøyde, og det er også de ansatte. Nokas skal ivareta sikkerheten på en måte som garanterer alle en trygg reise og en positiv opplevelse på flyplassen, sier Lena Johansson.

Hun er ansatt som affärsområdeschef for Nokas på Arlanda.

 Avtalen som Nokas Aviation Security har inngått med Swedavia, svenskenes svar på Avinor, innebærer at sikkerhetskontrollørene deres skal lose de reisende trygt gjennom sikkerhetskontrollen på Arlanda i inntil sju år fremover. Sikkerhetstjenestene, som omfatter sikkerhetskontrollen for passasjerer og flyplassansatte – samt enkelte andre faste punkter hvor det utføres sikkerhetskontroll, er priset til 284 millioner kroner i året.

– Det er klart vi er stolte. Vi har jobbet med dette for fullt siden sommeren 2016. Natt til i dag var vi kommet så langt at de ansatte ikledde seg Nokas-uniformer for å ta fatt på den praktiske tjenesten. Planleggingsfasen med ansettelser, opplæring og utvelgelse av nye systemer er over, og selve implementeringen er i gang. Utfordringene vi vil oppleve i tiden som kommer blir sikkert mange, men vi er svært godt forberedt på å kunne takle dem, sier Kjell Frode Vik.

Nokas Aviation Security bemanner fra før sikkerhetskontrollen på Oslo Lufthavn Gardermoen. Virksomheten der er omtrent på nivå med den som nå er etablert på Sveriges hovedflyplass; Arlanda utenfor Stockholm.

– Vi har overtatt cirka 660 ansatte fra Securitas. I tillegg ansetter vi cirka 100 nye personer i disse dager. Det er en kjent sak at turnoveren blant vektere på flyplasser er stor, blant annet fordi skiftordningene er tøffe. Mange jobber dessuten i deltidsstillinger fordi behovet er svært varierende som følge av svingninger i trafikkbildet. Derfor vil det innen sommeren har skjedd en oppbemanning til cirka 800 ansatte innen sommeren. Utenom de store sesongene vil behovet trolig stabilisere seg rundt 600 vektere, sier Vik.

– Når det er sagt, at turnoveren generelt er høy hos alle som driver med sikkerhetskontroll på flyplasser, er det viktig å fremheve at trivselen for mange er så stor at de fortsetter i jobben år etter år. Jeg har snakket med en medarbeider som har jobbet i sikkerhetskontrollen på Arlanda i 38 år. Hun har byttet arbeidsgiver mange ganger, og gleder seg til å fortsette sammen med oss, legger han til.

Lena Johansson har jobbet 15 år i bemannings- og rekrutteringsbransjen, blant annet Proffice og ISS. Johanssons bakgrunn er også fra reiselivsbransjen.

– Hun har akkurat den kunnskap, kompetanse og glimt i øyet som vi behøver i en slik logistikkavhengig virksomhet. Hun har vist at hun liker å håndtere mennesker, og at hun gjennom mange, mange år har lykkes med det. Mange av hennes egenskaper er man nødt til å ha boende i seg for å lykkes i denne jobben. Når det gjelder hennes manglende bakgrunn fra sikkerhetsfaget, så er jeg på ingen måte bekymret. Den kompetansen hun trenger innen det fagfeltet klarer hun garantert å tilegne seg, sier Vik.

– Alle mine roller hos tidligere arbeidsplasser har vært personintensive virksomheter. Det har i stor grad handlet om logistikk, personalhåndtering og rekruttering. Jeg liker å jobbe med mennesker og ser viktigheten av å være tilstede, sier Lena Johansson.

Hun understreker at sikkerhetskontrollørene gjerne er de eneste menneskene som de reisende har personlig kontakt med på flyplassen. Derfor prioriteres service høyt.

– Swedavia har en stund jobbet bevisst med vertskapsarbeid. Det er noe vi også setter svært høyt. Som sikkerhetskontrollører skal vi håndtere både travle businessreisende og småbarnsfamilier på ferietur preget av ulike stressfaktorer. Alle skal føle at de tas godt hånd om på en måte som gjør at de ikke er i tvil om at de også reiser sikkert og trygt, sier Lena Johansson.

– Det er 25 millioner reisende på Arlanda i året, omtrent tilsvarende som på Oslo Lufthavn Gardermoen. Der har Nokas hatt suksess siden overtakelsen i 2008, og det vil vi garantert også få på Arlanda. Flyplassen er under utbygging og vil øke antall sluser med sikkerhetskontroll fra 16 til 24 om noen få år, sier Lena Johansson.