– Det går an å beskytte seg mot kjøretøyangrep, men man må ønske det, ville det og gjøre det, sier seniorrådgiver Arne Røed Simonsen i NSR (illustrasjonsfoto: Even Rise).

Lærer bort sikring mot kjøretøyangrep

Metoder, standarder, krav og ansvar. Det kommer garantert til å bli tema når NSR for første gang inviterer til seminar om kjøretøytrusler.

Publisert

Det er inn mot midten av september at Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR) tar for seg dette emnet på et arrangement i Oslo. Bakgrunnen er at bruk av kjøretøy i utlandet har kostet mange liv, blant annet der biler er brukt som våpen i terrorsammenheng.

– Angrepene har aktualisert problemstillingen om hvem som er ansvarlig for gjennomføring av tiltakene og hvordan man sikrer seg mot slike angrep. Seminaret vil gi en praktisk innføring med eksempler og forklaringer på effektive tiltak for ulike formål. Med økt kunnskap blir tiltakene mer målrettede og kostnadsbesparende, poengterer NSR, som har bistand fra Cowi som medarrangør.

Sistnevnte stiller med fagkompetanse. Hovedinstruktør er James McKenzie, mens Audun Vestli og Marius Sekse også skal holde hvert sitt foredrag.

Diskusjonen som har vært i Norge den siste tiden, om blant annet uteblivelsen av stenge-tiltak i Oslos paradegate Karl Johan, har i høyeste grad også aktualisert temaet «sikring mot kjøretøyangrep».

– Noe av utfordringen er at de fleste av tiltakene mot denne type trusler krever god planlegging og tid til gjennomføring. Vi kan ikke bare sitte og vurdere og vurdere fortløpende til det skjer en ny alvorlig hendelse, skriver seniorrådgiver Arne Røed Simonsen i et treffende innlegg på NSRs nettsider.

– At sikringstiltak skaper frykt er en feilaktig oppfatning. I god balanse med informasjon og estetikk er resultatet av permanente tiltak ofte motsatt, sier Røed Simonsen

Powered by Labrador CMS