Norsk Tipping vant Fidusprisen for to år siden (arkivfoto: Even Rise)

Fidus-kandidatene er klare

Når Nasjonal Sikkerhetsmåned starter om to uker, skal en norsk virksomhet hedres for informasjonssikkerheten sin med den tradisjonelle Fidusprisen. Her kan du se hvem som er nominert!

Publisert

I fjor var det Skatteeten som gikk av med seieren, mens det i årene før var Norsk Tipping (bildet), Komplett.no (2013), Sparebank 1-alliansen (2012), Skandiabanken (2011 og 2010) og Gjensidige (2009).

Årets finalister er Finn.no, Gjensidige Forsikring, Skandiabanken og Coop.

– Fidusprisen deles ut av Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) til en virksomhet som har utmerket seg med god informasjonssikkerhet. Formålet er å skjerpe bevisstheten hos privatpersoner og i virksomheter om behovet for informasjonssikkerhet. Prisen er et samarbeid mellom NorSIS og YouGov, sier rådgiver Ole Anders Ulsrud i NorSIS.

Navnet Fidus er hentet fra latin og betyr tillit og/eller tiltro.

– Finalistene er plukket ut etter en spørreundersøkelse der forbrukere er bedt om å rangere virksomheter og bransjer ut i fra tillit til hvordan de behandler personopplysninger. Vinneren blir bestemt av en jury, bestående av representanter fra Datatilsynet, Næringslivets Sikkerhetsråd og NorSIS. Resultatet er basert på en faglig vurdering, sier Ulsrud.

Styreleder Morten Andreas Meyer vil dele ut Fidusprisen under en pressekonferanse i forbindelse med åpningen av Nasjonal Sikkerhetsmåned 29. september.

Powered by Labrador CMS