En taxibussjåfør er dømt for å ha kjørt med en vekter hengende fast i døra (illustrasjonsfoto: Even Rise).

Dømt for biltur med vekter hengende på slep

Taxibuss-sjåføren som i fjor sommer trosset forbudet om å kjøre i Hospitalgata i Oslo sentrum, er bøtelagt med 12.000 kroner. Retten finner det bevist at en vekter ble hengende etter i 20 meter.

Publisert

Vekteren er fortsatt sykemeldt, blant annet med nakke og ryggskader etter fallet i bakken da kjøreturen stoppet. Dette kommer i tillegg til skrubbsår og smerte som umiddelbart gjorde seg gjeldende etter hendelsen.

Securitas-vekterens oppgave på stedet var ifølge dommen fra Oslo tingrett å passe på at det ikke oppsto konflikt mellom anleggstrafikk og annen trafikk. Forbudsskiltet om at det ikke var lov til å kjøre inn i Hospitalgata, var satt opp på grunn av anleggsarbeidet på stedet.

Under hovedforhandlingen ble det klarlagt at vekteren stoppet taxibuss-sjåføren, som der og da ble fortalt at han ikke kunne kjøre inn Hospitalgata. Det oppsto umiddelbart en krangel.

– Sjåføren slapp opp bremsen, gasset og kjørte videre med vinduet åpent på førersiden. Det er på det rene, og uomtvistet at vekteren var «hektet» fast til vinduet før sjåføren stanset bilen et stykke inn i Hospitalgata, heter det i dommen.

Det er strid mellom vekteren og sjåføren hvor langt taxibussen kjørte mens vekteren hang fast. Tvilen har kommet sjåføren til gode, og retten legger 20 meter til grunn.

Et videoopptak viser ifølge dommen at vekteren løper etter minibussen da den kjørte av gårde. I den forbindelse hektet armene eller hendene seg fast i vinduskarmen på drosjebussen. Overfor Aktuell Sikkerhet bestrider vekteren at han løp etter drosjebussen, og han tolker ikke overvåkingsbildene slik som retten gjør.

Sjåføren erkjenner at han han var klar over at fornærmede hang fast. Sjåføren var også tiltalt for å ha slått vekteren over hånda, men dette tiltalepunktet frafalt aktoratet. Sjåføren forklarer det omstridte slaget med at han slo på låseknappen for å hindre at vekteren skulle klare å dra ham ut av bilen.

– Jeg er overrasket over at det ikke er tatt hensyn til bildene som politiet tok av meg. De dokumenterer slag over hendene, sier vekteren til Aktuell Sikkerhet.

Tidspunktet for når sjåføren oppdaget at vekteren hang fast, var ifølge dommen umiddelbart etter at han satte drosjebussen i fart.

– Samtidig som han hadde mulighet til å oppdage at vekteren hadde hektet seg fast, burde han stanset, konkluderer dommerne, som omtaler drosjebussen som et stort og tungt kjøretøy.

– Retten finner det bevist, etter å ha sett overvåkingsmaterialet, at tiltalte kjørte relativt brått av gårde.

Tingretten omtaler vekterens handlinger som utenfor det man kan forvente av en vekter i tjeneste.

– Vekteren utsatte seg selv for en ikke ubetydelig fare ved å løpe etter bilen og hekte seg fast. Rettens konklusjon er at sjåføren ikke utviste uaktsomhet i forhold til det faktum at vekteren selv hektet seg fast i bilvinduet.

Derimot har retten har kommet frem til at sjåføren ikke opptrådte tilstrekkelig aktpågivende og varsomt da han fortsatte å kjøre etter at vekteren hadde begynt å løpe etter og ta tak i bilen.

– Vekterens nærhet til bilen utsatte ham for fare. Sjåføren hadde derfor plikt til øyeblikkelig å stanse på en rolig måte. Sjåføren handlet uaktsomt da han i stedet konsentrerte seg om å slå ned låseknappen, noe som også, objektivt sett, innebar en risiko for at han ville treffe vekterens hender eller arm, står det i dommen som konkluderer slik om uaktsomhetsspørsmålet:

Sjåføren har overtrådt vegtrafikklovens paragraf 3. Han har utvist uaktsomhet.

Dommen på 12.000 kroner i bot er også en reaksjon for at drosjebuss-sjåføren kjørte mot forbudsskilt. Han er også dømt til å betale saksomkostninger 3.000 kroner. Sjåføren ble i tillegg fradømt førerretten i to måneder. Denne anses utholdt gjennom det månedslange førerkortbeslaget som ble gjort rett etter hendelsen.

Powered by Labrador CMS